Cathelijne van den Bercken

e-motion

Hoe kun je met beperkte middelen een zeer zuinig motorvoertuig maken met een nederlands kenteken?

De gestroomlijnde ligmotor.

Mijn naam is Theo van Andel, partner van Cathelijne van den Bercken. Ik ben ligfietsbouwer en motorrijder en kwam op het idee om de zithouding van een motorscooter te veranderen om zo de voordelen van een ligfiets t.o.v. een fiets, minder windvangen en comfortabeler zitten, ook op een motorfiets toe te passen. Ook wilde ik de stroomlijn verbeteren met een kunstof kuip.

Na lang zoeken welke motorfiets het meest geschikt is als basis, heb ik in 2006 in Belgie een Honda Innova gekocht om te gaan ombouwen. Dit is een 1 cilinder 125cc luchtgekoelde viertakt. simpel en betrouwbaar. in Azie rijden er miljoenen van rond.

  

Rechtop rijdend (1 op 38 = 2,6 l/100Km ).  Zittend, benen vooruit (1 op 55 = 1,8 l/100 km ). Frontaal gezien; links (40% kleiner).

Verbruik bij gelijke rijstijl; provinciale wegen, voornamelijk 70 – 90 Km/u rijden.

Topsnelheid benzineversie rechtop 90 Km/u, zittend 110 Km/u met aangepaste kettingoverbrenging.

 

Ik heb alle kunststof kappen en het zadel verwijdert om de motage van de nieuwe stoel mogelijk te maken. Het Frame, de wielophanging en de remmen heb ik niet verandert. Hierdoor kan er op het zelfde kenteken gereden worden en is er geen herkeuring nodig.

Zo heb ik 1000 Km rondgereden. Toen besloot ik om de benzinemotor te gaan vervangen voor een elektomotor. De elektro onderdelen heb ik gekocht in Amerika bij www.electricmotorsports.com . Vooral de Lithiumijzerfosfaat accu’s die zij verkopen zijn interessant.

Om de weersbescherming en de luchtweerstand te verbeteren heb ik een neuskuip gemaakt van glasmatten en epoxyhars. de originele koplamp en knipperlichten heb ik hierin verwerkt. Uiteindelijk moet er een volledige kuip/carrosserie komen, waar ikzelf ook in zit.

Mijn collega Allert Jacobs (Ontwerper van de Quest) heeft ook zo’n motorfiets gekocht en omgebouwd en werkt momenteel aan een volledige stroomlijn  zie www.velomobiel.nl/allert . Hij legt op zijn site heel uitgebreid uit wat de redenen zijn om zo’n voertuig te bouwen.

Inmiddels met elektrische aandrijving en stroomlijnkuip, verbruik 38 Wh/Km (is te vergelijken met een benzineverbruik van 1 op 100, uitgaande van stroom van een electriciteitscentrale met een rendement van 45%). Mijn rijstijl op de elektrische versie is wel rustiger dan die op de benzine versie was.

De topsnelheid van de elektrische versie is momenteel 70 Km/u. Actieradius 50 Km. Motorvermogen 4.5 Kw

   

16 gele Lithium-ion batterijen (ijzerfosfaat), Accugewicht 23 Kg. 220 volt snellader (2 1/uur)

De motorfiets is opnieuw RDW-gekeurd, aangezien de brandstof en het motorblok zijn gewijzigd was dit nu wel noodzakelijk. De RDW was zo vriendelijk om de motor aan huis te keuren voor slechts 200 Euro.

 

Hier in actie tijdens de schonervervoertoer 21 september 2008 in Amsterdam.

Door het ontbreken van een batterij controle systeem en nonchalant omgaan met de batterijen, zijn 3 van de 16 batterijen overleden! Ik moet nu een BMS (batteryManagmentSystem) en 3 nieuwe batterijen kopen.

Een BMS houdt de spanning van elke afzonderlijke batterij in de gaten en waarschuwt als die te laag of te hoog is en grijpt desgewenst ook in.

Lithium batterijen zijn gevoelig voor te hoge of te lage spanning. Als ze in serie staan kunnen ze door op- en ontladen in onbalans raken. Dan hebben niet alle cellen(batterijen) dezelfde spanning en capaciteit waardoor het gehele pakket slechter presteert.

aanmelden nieuwsbrief culinair


zoek

myTaste.be