We hebben met drie gezinnen afgesproken bij een ander thuisonderwijsgezin. We gaan een Math Circle doen. Vandaag gaan we dus samen aan de slag met rekenen. De grotere kinderen gaan dingen doen met vermenigvuldigen. De jongere kinderen doen wat er op hun pad komt en waar ze zin in hebben.
Eerst gaan we naar buiten. De grotere kinderen gaan voorbeelden van vermenigvuldigingen fotograferen. De kleinere kinderen tekenen zelf een hinkelspel op straat en gaan daarmee spelen. Nu zie ik zelf op straat ook ineens allerlei herhalingen en vermenigvuldigingen.
Daarna maken de grotere kinderen zelf een poster van vermenigvuldigingen, gebaseerd op deze met robotmonsters of op een soortgelijke die uit kleuren en symbolen bestaat. Daarvan is er een grote en een kleine versie. Jongere kinderen kunnen gezellig meetekenen, of ze kunnen bijvoorbeeld een mini poster maken van 1 tot en met 5, al naar gelang hun kunnen.
Laura wilde haar eigen rekenspel meenemen en gaat daarmee aan de slag.
Dan gaan we een constructie-activiteit doen. We gaan met luciferhoutjes en bolletjes van klei, om te verbinden, vormen maken. Dit doen we volgens de regels van vermenigvuldiging. We beginnen met twee houtjes, wat kan je daar mee maken? Dan voegen we er twee toe, wat kan je daar mee maken? We voegen er weer twee toe, wat kun je nu maken? Hetzelfde kunnen we ook doen voor de tafel van drie, vier, enzovoort. De jongere kinderen gaan bouwen met de luciferhoutjes en kleien.
Mastermind ligt in de kast. Laura wordt nieuwsgierig en gaat samen het spel spelen.
Er wordt met lego gespeeld.
En als iedereen klaar is binnen wordt er buiten verstoppertje gdaan.